FAQ

Beställning

Hur vet jag att min order har gått igenom?
En orderbekräftelse skickas till den e-post du angav vid orderläggningen. Om du inte har fått någon, kolla gärna din skräppost. Har du angivit fel e-post kontakta gärna oss.
Kan jag ändra eller avbryta min order?
Givetvis hjälper vi till med det, observera dock att det kan tillkomma kostnader om ordern redan har lämnat vårt lager. Kontakta oss gärna på mail eller telefon så hjälper vi dig.
Kan jag vid min beställning välja en annan leveransadress?
Vi erbjuder möjlighet att välja annan leveransadress vid beställning.

Leverans

Hur lång är leveranstiden?
Mellan 1-2 arbetsdagar vid beställning inom klockan 11:00. Vid ovanligt högt tryck/högsäsong kan leveranstiden påverkas upp till 7 arbetsdagar. Står produkten som ej i lager kan den vara i produktion för stunden, vill du veta exakt när vi kan leverera rekomenderar vi att ta kontakt med oss.
Kan jag spåra min order?
När din order är redo att skickas från oss mottager du som kund ett mail med ditt sändningsnummer.
Vi skickar med DHL och här kan du följa ditt paket.
Hur länge ligger paketet kvar hos ombudet?
Paketet ligger kvar hos ombud 14 dagar innan det går i retur. Vid ej uthämtat paket tillkommer en avgift på 250 kr.
Vad kostar frakten?
Inom Sverige: Vi har fraktfritt vid köp över 499 kr, annars kostar frakten 39 kr. Till utlandet kostar frakten 399kr oavsett belopp och storlek på order.

Betalning

Hur fungerar det när jag beställer med faktura?
Du kommer att få din fakura på mailen du angav när du la din beställning.
Standardfakturan har betalningsvillkor på 15 dagar, ingen fakturaavgift tillkommer. Fakturan skickas i samband med att vi skickar ordern. Så om produkten du beställt inte finns i lager, får du heller ingen faktura förrän vi faktiskt skickat din order.
Har du fler frågor om din faktura är du välkommen att kontakta oss på: 031-55 22 22
Kan jag lägga en företagsbeställning?
Självklart! Det är bara att ange bolagets namn i kassan och sålänge bolaget går igenom kreditkontroll går det bra med fakturabetalning – annars fungerar det även med kortbetalning. Stöter du på patrull? Kontakta oss på [email protected].

 

Hur betalar jag med mitt presentkort i kassan?
Det finns en ruta för presentkort och rabattkod i kassan, där skriver du in din kod du fått på presentkortet.

Ångerrätt och retur

Hur returnerar jag min order?
Vid retur på en beställning, fyll i vår returblankett här.
När vi mottagit din förfrågan kommer du att få ett mail med en retursedel som du fäster på paketet och lämnar in till ombud.

 

Vid mottagning av godkänd retur till Vargen&Thor återförs därefter beloppet.

Kan jag byta färg på min produkt?
Självklart har du möjlighet att byta färg på din produkt. På våra produktbilder strävar vi alltid att få till det bästa ljuset för att våra kunder ska kunna se färgerna så bra som möjligt! Kontakta oss på mailen så hjälper vi dig: [email protected]
Hur får jag tillbaka mina pengar?
Vid returnering återförs pengarna på samma betalsätt du la beställningen på.
Vid bankåterföring kan det ta 1-2 arbetsdagar innan pengarna är tillbaka på kontot.

Rabattkoder

Hur använder jag en rabattkod?
Vid betalning finns det en ruta för rabattkoder, skriv in din rabattkod där.
Hur ser jag om rabattkoden slagit igenom?
Detta ser du under dina produkter i din varukorg.

 

Vid problem med rabattkoden, ring oss på 031-552222 eller maila till: [email protected]

Kan rabattkoden kombineras med andra erbjudanden?
Nej, man kan inte kombinera rabattkoder med varandra eller andra erbjudanden. Om rabattkoden däremot gäller även för redan rabatterade produkter går det.

Kokkärl

Hur behandlar jag mina kopparkärl?
Koppar är ett material som oxiderar naturligt. Därför är det vanligt att fläckar uppkommer, använd kopparputs om du vill få tillbaka ursprungliga glans. Koppar kan även bli guldfärgat vilket är vanligt om man har hög järnhalt i vattnet, även här rekommenderas kopparputs. Det finns även ett husmorsknep som vi testat med goda resultat: salt + citron. Vanligast är att fläckar och missfärgningar sker i första användningarna.
Tål diskmaskin. Max ugnstemperatur: 260 grader. Häll ej kallt vatten på när pannan är varm. Pannan är uppbyggd med lager i rent stål vilket gör den varm och den blir varm snabbt. Tänk på att värma upp försiktigt och successivt för att hitta rätt stektemperatur.
Vilken beläggning ska jag ha på stekpannan?
Innan du väljer stekpanna måste man tänka på vad man vill använda pannan till. Det är lätt att svära över att det bränner fast eller inte ger stekyta, men det viktiga är att välja beläggning efter behov och önskemål. Man köper ju t.ex. inte en traktör för att köra på Autobahn med. Vi erbjuder pannor utan beläggning, med Froststick och med Snowstick. Snowstick är svårt att misslyckas med men ger inte den där krispiga ytan som man får om man kör helt utan beläggning. Sedan har vi Froststick som fungerar som en hybrid mellan de två världarna, något vi rekommenderar starkt och som passar all typ av mat. Läs mer nedan:
Vi har 3 olika val på stekpannor.
Utan beläggning, Modell X1, Modell Y1, Modell M
För den erfarne.
Tänk på att höja värmen successivt.
Perfekt för: Köttbitar, sparris, fräsa lök, pastasåser m.m.
Ej bra för: Pannkakor, ägg m.m.

Froststick, Modell X2, Modell Xb, Modell Y2, Modell Yb, modell Mb.
Enkel att använda och ger fin stekyta.
Tänk på att höja värmen successivt.
Perfekt för vardaglig matlagning. Använd lite stekfett.
Snowstick, Modell Q
En väl tilltagen, PFOA-fri, nonstick beläggning för alla typer av mat. Stekfett behövs inte om man inte vill ha det för smakens skull.
Pannkakor, ägg = inga problem.
Köttbitar m.m. får inte samma perfekta stekyta som Froststick eller utan beläggning.
Passar glaslocket till alla kokkärl?
Glaslocket passar alla kärl som är 28 cm. Oavsett om det är Vargen&Thor eller annat varumärke.

Knivar

Hur behandlar jag mina knivar?
Använd inte knivar i diskmaskin då detta sliter snabbt på knivarnas egg. Diska för hand och torka av direkt. Använd endast diskmedel om du skurit i rå kyckling, fläskkött eller liknande som kan vara farligt att äta rått. Förvara gärna knivar på list eller i knivfack. Vi rekommenderar aldrig att de ligger i en kökslåda och stöter emot varandra. Detta gäller generellt alla knivar. 

Bestick

Hur behandlar jag mina bestick?
Alla bestick från Vargen&Thor är diskmaskinssäkra. Vi lägger stor kraft och stort jobb på vår lack som är unik och konstant blir bättre och bättre. Det är dock en svår värld då vissa diskmedel är frätande och skadar lackerade produkter hårt men vi har lyckats hålla en väldigt låg reklamationsnivå. Vi har även restauranger som använder våra bestick dagligen i industriklassade diskmaskiner med goda resultat.
För att hålla besticken fina eller om dina bestick blivit missfärgade? 
En del av lackprocessen görs i vakuum och det kan komma in luft under denna process – något som tyvärr märks först vid första eller andra diskningen. Vi har 2års garanti på all lackering. Ska även nämna att det är väldigt ovanligt att detta händer. Men om det hänt dig eller att du kanske köpt / fått en tidigare utgåva av våra bestick då lacken inte var lika bra som idag – ingen fara i båten, kontakta oss så hjälper vi dig!

Kvarnar

Hur justerar jag salt & pepparkvarnen?
För att justera hur grovt du vill ha ditt salt/peppar kan du enkelt fixa detta genom att vrida på knoppen högst upp på kvarnen.
Hur fyller jag på salt & pepparkvarnen?
För påfyllnad så vrider du av knoppen uppe på kvarnen. Ett tips är att vika ett papper för att använda som tratt så du lättare får i pepparkornen / saltet.

Muggar

Kan muggarna diskas i diskmaskin?
Alla våra muggar går att diska i diskmaskin, de tål även mikrovågsugn! 
Vilken storlek är muggarna i?
DUGA original rymmer 200 ml och DUGA XL rymmer 350 ml. Duga espresso rymmer 100ml.

Övrigt

Vilka kokkärl passar Pastakorgen?
Pastakorgen passar alla våra grytor (ej kastruller). Den passar PIXEL, MIO, MIRANDA, MEYA och BAMBA. Den passar även grytor från andra varumärken sålänge måtten stämmer.

Hittade du inte svaret på din fråga? Kontakta oss!